Subscribe:

Rabu, 23 November 2011

SEBUNGKUS BEKAL BUAT 5 SARJANA DAN PARA MUJAHIDKU PULA...

oleh Muhammad Abdul Aziz Loe pada 21 November 2011 jam 21:40
SEBUNGKUS BEKAL NASI.....?????


"Assalamu'alikum pak aziz...terusin....."kata kakek didepanku sambil ngacungin jempol
"Ayo pak haji...dah makan?"tanyaku dgn senyum..

"Pak aziz, bawa bekel itu banyak keuntungannya,selain irit
 juga sehat dan kapan kita mau makan tinggal buka g usah nyari warung" sambungnya
"Iya pak haji kebetulan saya g bisa makan makanan luar kecuali padang he..hehe..."
 aku menimpali..

"Maap-maap ya bukan saya nyombong..dulu waktu masih muda saya juga tiap hari
bawa nasi bungkus,ngirit biar anak bisa jadi orang, maklum gaji berapa sih jadi
supir? anak banyak lagi... tapi ALHAMDULILLAH doa dan usaha saya tak sia-sia" dia menyambung.
"Sekali lagi nih maap2 aja...bukan sombong usaha saya itu berhasil, anak lima2nya dah jadi semua,,,yah g percuma saya ngirit berkorban buat anak, dan semua anak saya dah punya rumah,g seperti saya dulu ngirit dan ngontrak...ha...ha..ha.."
kakek didepanku tertawa giginya ompong...

"Iya pak haji..saya lebih senang masakan istri, pakai bumbu cinta dan sayang he...he..he.. saya jugaberfikir kalo beli paling g habis 10-123 ribu...mending saya beliin ayam wat kita rame2in dan saya bawa beberapa potong kecil..."aku membesarkan hati menjawab.
"Pak Aziz saya 35 tahun jadi supir pribadi dan saya jalani dgn semangat walaupun bos galak, sya lakukan agar anak saya g kayak saya g sekolah bodoh dan miskin...kini Alhamdulillah saya dah haji, umroh beberapa kali...istri juga...anak dah berhasil...doa saya agar anak saya g kayak saya di qobul Allah, dan sekarang saya dah puas hidup ..sya sudah siap kapan saja Allah memenggil...usia saya dah 68 pak Aziz" dia tampak bangga atas doanya yg Allah ijabah..

Yah kisah tadi benar2 ada, seorang supir mampu menciptakan 5 orang sarjana, dan haji umroh bersama sang istri,bahkan punya rumah yg harganya 450 jutaan... yah dia gigih dan sabar walaupun selama 35 tahun tiap hari membawa nasi bungkus tuk srapannya...yah demi tercetaknya 5 sarjana dan cita2 memenuhi panggilan Robbnya tuk naik haji....kini dijaman gombalisasi ini mungkin lebih malu dan berat pabila membawa bekal saat kerja..namun aku tak malu..contoh di depanku telah ada walaupun mungkin baru 2 tahun aku kenal dia...namun aku telah istiqomah membawa bekal makanan dgn bumbu cinta tiap hari selama 5 tahun....


0 komentar: